교통사고 자료 기반 안전시설 설치 조합 효과 분석에 관한 연구

Alternative Title
A Study on the Effectiveness of Safety Facilities Combination based on Traffic Accidents Data
Author(s)
권재경
Advisor
이철기
Department
일반대학원 교통공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2023-02
Language
kor
Keyword
xgboost교통사고머신러닝안전시설물
Abstract
교통사고 잦은 곳 개선사업을 통하여 교통사고는 크게 감소하고 있다. 이러한 결과는 안전 시설물이 큰 역할을 하고 있다. 교통사고는 여러 가지 원인과 다양한 환경적인 요소로 인하여 발생하게 되는데, 이 중 안전 시설물 측면에서는 한가지 안전시설물 혹은 기준 없는 시설물 설치를 통해 개선효과를 얻기 어렵다. 따라서 본 연구는 2014년부터 2018년동안 진행된 사고잦은 곳 개선사업의 데이터를 기반으로, 두 가지 안전시설물의 조합을 통해 개선된 사고유형별 개선효과를 분석하였고, 도로종류, 도로형태, 교통량 등으로 환경적인 요소도 포함하여 특정 지점에 맞는 안전시설물 조합을 예측하는 방법을 제시하였다. 예측은 단순 분류가 가능한 예측 모델들을 결합하여 하나의 강한 예측 모델을 만드는 XGBoost 기법으로 선정하여 진행하였다. 이를 통해 최종적으로 현재까지 교통사고 잦은 곳 개선사업을 통해 긍정적인 효과를 가져다 준 안전시설물조합을 도출하였고, 개선이 필요한 지점에 필요한 안전시설물 조합을 예측하여, 향후 설치지점에 대한 적합성을 판단할 수 있는 방법을 제시하였다. 이를 통해 효율적이고 효과적인 운영을 도모할 수 있도록 해당 논문을 작성하였다.
Alternative Abstract
Traffic accidents are greatly reduced through projects to improve <br>frequent traffic accidents. These results show that safety facilities play <br>a big role. Traffic accidents are caused by various causes and various <br>environmental factors, and in terms of safety facilities, it is difficult to <br>obtain improvement effects through the installation of one safety <br>facility or unstandard facilities. Therefore, based on the data of the <br>accident-prone improvement project conducted from 2014 to 2018, the <br>improvement effect of each accident type was analyzed through the <br>combination of two safety facilities, and a method of predicting the <br>combination of safety facilities at a specific point, including <br>environmental factors such as road type, road type, and traffic. The <br>prediction was carried out by selecting an XGBoost technique that <br>creates one strong prediction model by combining prediction models <br>that can be simple classification. Through this, the safety facility <br>combination that has had a positive effect through the improvement <br>project of frequent traffic accidents to date was derived, and a method <br>was suggested to predict the safety facility combination necessary for <br>the points in need of improvement and determine the suitability of <br>future installation points. Through this, the paper was prepared to <br>promote efficient and effective operation.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/24338
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Transportation System Engineering > 3. Theses(Master)
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