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애드 혹 네트워크의 경로 재설정 라우팅 기법에서 시그널링 비용 절감에 대한 연구
  • 신일희
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Advisor
李埰羽
Affiliation
아주대학교 일반대학원
Department
일반대학원 공학계열
Publication Year
2005
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Description
학위논문(석사)--아주대학교 대학원 :전자공학과,2005
Abstract
애드 혹 네트워크에서 수명을 연장하기 위한 방법 중 하나인 경로 재설정 기법은 일정 노드로 라우팅 기능 부담의 편중을 막기 위해 일정량의 에너지 사용 후. 새로운 경로를 다시 찾는다. 경로 재설정 기법은 라우팅 기능 분담에 의한 네트워크 수명 연장 측면에서 뛰어난 성능을 보인다. 그러나 경로 재설정은 플러딩을 바탕으로 하는 경로 탐색 과정이 포함되기 때문에 그 시그널링 오버헤드는 상당하며, 경로 재설정 기법의 에너지 효율성을 감소시킬 위험이 있다. 즉, 잦은 경로 재설정이 발생할 경우 시그널링 오버헤드로 인해 그 성능 향상이 반감될 수 있다. 본 논문에서 제안하는 경로 선택 알고리즘(Overhead-considering Route Selection Algorithm, ORSA)은 패킷 전송 비용과 함께 시그널링 오버헤드의 정도를 나타내는 경로 재설정 비용을 계산하여 경로 선택 과정에 활용한다. ORSA는 경로의 재설정 과정에서 발생하는 시그널링 오버헤드를 줄이는 새로운 알고리즘으로, 패킷 전송 비용만으로 경로 선택이 어려울 경우 경로 재설정 비용을 경로 선택 과정에서 고려하여 재설정 과정 발생 횟수를 줄임으로써 네트워크의 에너지 사용을 효율적으로 수행할 수 있다. 2차원 마코프 체인을 이용한 네트워크의 모델을 활용하여 경로 재설정 비용이 고려된 ORSA와 고려되지 않은 알고리즘의 성능을 비교, 분석한다. 제안된 알고리즘은 시그널링 오버헤드와 네트워크 수명 측면에서 타 알고리즘 보다 뛰어난 성능을 보인다.
Alternative Abstract
The existing route re-establishment methods which intend to extend the lifetime of the network attempt to find new routes in order not to overly consume energy of certain nodes. These methods outperform other routing algorithms in the network lifetime extension aspect because they try to consume energy evenly for the entire network. However, these algorithms involve heavy signaling overheads because they find new routes based on the flooding method and route re-establishment occurs often. Because of the overhead they often can not achieve the level of performance they intend to. In this paper, we propose a new route selection algorithm which takes into account the cost involved in the packet transmission and the route re-establishment. Since the proposed algorithm considers future route re-establishment costs when it first finds the route, it spends less energy to transmit given amount of data while evenly consuming the energy as much as possible. Using 2-dimensional Markov Chain model, we compare the performance of the proposed algorithm and that of other algorithms. Analysis results show that the proposed algorithm outperforms the existing route re-establishment methods in the signaling overhead and network lifetime aspects.
Language
kor
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/7156
Fulltext

Type
Thesis
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